Tuesday, March 11, 2008

HarakahDaily.Net - Kebangkitan rakyat kini lebih hebat berbanding PRU 1999

Kebangkitan rakyat kini lebih hebat berbanding PRU 1999
Harakahdaily
Fri | Mar 07, 08 | 12:08:21 PM

POKOK SENA, 7 Mac (Hrkh) - Ketua Penerangan PAS Pusat, Mahfuz Omar yakin gelombang rakyat menolak BN pada pilihan raya umum ke-12 ini lebih baik berbanding tahun 1999.

Katanya, pada 1999, PAS dan rakan-rakan dalam BA sukar menembusi kawasan pengundi bukan Melayu, tetapi kali ini situasi amat berlainan.

Mahfuz yang ditemui ketika berkempen di Taman Lam Soon, Derga dekat ini berkata, kali ini kaum Melayu, Cina dan India sudah bersatu untuk memperjuangkan hak-hak rakyat yang ditindas BN.

Menurutnya, tahun 1999 menyaksikan gelombang besar kebangkitan rakyat yang prihatin dengan kezaliman ke atas Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Namun katanya, isu tersebut hanya berjaya menggerakkan kesedaran di kalangan orang Melayu. "Kita alami kesukaran untuk menembusi kawasan Cina dan India sehingga pilihan raya tahun 2004. "Tetapi kali ini suasana amat berbeza, kita mendapat sokongan luar biasa, mereka (kaum Cina dan India) mengundang kita berceramah, membuka pos kita, mengedar risalah dan berkempen untuk kita," ujarnya.

Fenomena ini katanya, bukan sahaja berlaku di Kedah, malahan di seluruh negara, menunjukkan sokongan yang hebat kepada pembangkang.

Beliau yakin, Umno-BN yang selama ini bergantung kepada undi kaum Cina dan India amat tergugat sekarang ini. - mr

No comments: