Saturday, March 1, 2008

HarakahDaily.Net - Rakyat lebih makmur di bawah pembangunan berteras Islam – Nik Aziz

Rakyat lebih makmur di bawah pembangunan berteras Islam – Nik Aziz: "Rakyat lebih makmur di bawah pembangunan berteras Islam – Nik Aziz
Intan Abdullah
Sat | Mar 01, 08 | 3:27:45 pm MYT

KOTA BHARU, 1 Mac (Hrkh) - Pembangunan dalam konteks Islam sebenarnya sesuatu yang dilaksanakan kerajaan memberi kemakmuran keapda masyarakat termasuk orang bukan Islam.

Sedangkan pembangunan yang diuar-uarkan sekarang hanya mengutamakan aspek material semata-mata termasuk jalan, bangunan, jambatan dan sebagainya.

Perdana Menteri, Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi ketika datang ke Kelantan semalam menjanjikan mahu melaksanakan pembangunan yang tidak pernah diimpikan rakyat negeri ini selama ini.

Bagi Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat definisi sebenar pembangunan ialah semua masyarakat dapat menerima Islam yang memberi kemakmuran kepada kehidupan mereka.

'Ada sesetengah pihak yang berkata Kelantan tiada pembangunan dan tidak berubah sejak 18 tahun diperintah PAS. Pada saya, tafsiran pembangunan sebenar apabila orang faham mengenai Islam.

'Contohnya, apabila orang Cina boleh memakai t-shirt bulan, sedangkan suatu ketika dulu mereka agak takut dengan PAS. Bahkan ada yang kata, 'tok guru jangan mati lagi,' katanya pada satu program di Kota Darul Naim baru-baru ini.

Orang Cina ujarnya, boleh menerima Islam se"

No comments: